kotona on kivaa

Mistähän johtuu, että minua toisinaan hävettää sanoa ääneen, että nautin tästä kotona olemisesta lasten kanssa. Kun kerron olevani kotona, tanskalaiset yleensä katsovat minua vähän vinoon ja alkavat sitten kautta rantain tiedustella onko minulla minkäänlaista koulutusta. Ajattelevat minun olevan muutoin työtön, kai. Kun kerron sitten, että olen akateemisesti koulutettu ja irtisanouduin työstäni ollakseni kotona, loppuu keskustelu usein siihen. Ainakin, jos keskustelukumppani on pienen lapsen työssäkäyvä äiti. Täällä ollaan karkeasti sanottuna sitä mieltä, että päiväkotiin pitää mennä vuoden iässä, sosiaalistumaan.

Minä en missään nimessä tuomitse työssäkäyviä äitejä. Olisin itsekin mennyt töihin, jos olisin sinne kaivannut. Mutta kun en kaivannut. Kotona on kivaa. Lapset ovat suurimman osan ajasta ihania. Tämä on leppoisaa ja antoisaa, meille kaikille. Virikkeitä kyllä saadaan iltapäiväkerhoista ja leikkipaikoista mutta pieninä annoksina.

Mies alkaa ison projektin jonka johdosta hän on kolmisen päivää viikosta poissa kotoa. Tutkimme mahdollisuutta vuokrata kesämökki projektiseudulta, jotta voisimme koko perhe olla osan viikosta/pitempiä aikoja siellä toisella paikkakunnalla. Saa nähdä, mihin päädymme. Pärjäänhän minä kotonakin. Mutta tämä olisi ollut melko kipinäherkkä tilanne, jos olisin ollut työelämässä. Työn, tarhaan vienti-/hakuruljanssi yksin olisi meikäläisen temperamentilla saattanut aiheuttaa oikosulun. Onneksi näin.

2 vastausta artikkeliin: kotona on kivaa

  1. Kata kirjoitti:

    Minusta on ollut myös todella kivaa olla nämä vuodet kotona lasten kanssa, mutta hyvin harkiten puhun asiasta blogini ulkopuolella. Nautin vaan hiljaa itsekseni🙂 Ja ihmettelen minäkin miten tällä temperamentilla ja stressinsietokyvyllä olisi ikinä hoidettu työ-tarha-yhtälö, kun mieheni kuitenkin tekee pitkiä päiviä ja on ajoittain myös muutaman päivän työn puolesta kokonaan poissakin.

    Kiva, että viihdyt sinäkin kotosalla ja kotiin jäämiseen oli mahdollisuus. Toivottavasti miehen työkuviot ja teidän asumisenne järjestyvät myös parhainpäin.

  2. lotta kirjoitti:

    mun mielestä oot valinnut hyvin. miehen matkatyö ja pienet lapset, ja jos siinä olis sulla vielä työ kodin ulkopuolella, johan se sais perheen kuilun partaalle. oon itte olllut, kun mahdollisuus on ollut. kotona kolmen kersan kanssa, mutta aikaansa kutakin, kun lapset kasvoivat ja itse halus työelämään, niin sitten pääsin, tosin koulutuksen kautta uuteen ammattiin. enkä hetkeäkään ole katunut. mukavaa lukea teidän kuulumisia

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s